حمل و نقل بین شهری چیست؛ انواع حمل و نقل بین شهری

حمل و نقل برون شهری

حمل و نقل برون شهری


حمل و نقل بین شهری چیست؛ انواع حمل و نقل بین شهری

حمل و نقل و ارسال بسته ها و کالا ها از شهری به شهر دیگر همیشه برای با دشواری هایی روبه رو بوده است. بسیاری از بسته ها و کالاها در بین مسیر ها یا دزدیده می شدند و یا سالم به دست گیرنده ارسال نمیشد. ولی با پیشرفت روز افزون حوزه حمل و نقل مخصوصا حوزه حمل و نقل بین شهری و درون شهری دیگر شاهد این دست مشکلات نیستیم. بلکه الان با سرعت بیشتر و امنیت بیشتر تبادل و ارسال کالاها صورت می گیرد و خبری از دشواری های زمان قدیم نیست. حتی با استفاده از اپلیکیشن مدیریت باربری اینترنتی می توان در سریع ترین زمان ممکن بسته های مورد نظر خود را ارسال یا دریافت کنید. در این مقاله به اهمیت نقش حمل و نقل بین شهری و باربری بین شهری می پردازیم و به جنبه های مختلف این موضوع بیشتر می پردازیم. از انواع باربری بین شهری تا مزایای آن.

انواع حمل و نقل شهری

باربری بین شهری چیست؟

صنعت حمل و نقل در دهه های گذشته با پیشرفت های چشمگیری روبه رو شده است. از حمل و نقل با تریلی و کشتی های باربری تا استفاده از ربات های هوشمند و خودران که بسیار به تازگی شناخته شده اند.

اگر بخواهیم حوزه باربری و حمل و نقل را دسته بندی کنیم باید به دو دسته حمل و نقل درون شهری ( مانند ارسال مرسوله های پستی که داخل یک شهر مبدا و مقصد وجود دارد ) و حمل و نقل بین شهری ( مانند ارسال بسته های پستی که مبدا در شهر دیگر و مقصد در یک شهر دیگر است ) اشاره کنیم.

حال با این تعاریف باید نگاه عمیق تری به حوزه حمل و نقل بین شهری بیندازیم. حمل و نقل بین شهری یا به عبارتی باربری برون شهری عبارت است از هرگونه ارسال یا دریافت کالا که مبدا و مقصد در یک شهر نیست و کیلومتر ها از یکدیگر فاصله دارند. که خود این تعریف به انواع مختلفی دسته بندی می شود.

حمل و نقل بین شهری می تواند در حوزه های گوناگونی حضور داشته باشد. از ارسال نامه ها و مرسوله های پستی گرفته تا جابجایی انواع بار ها مانند لوازم خانگی و خودرو و حتی جابجایی مواد غذایی و مواد پتروشیمی.

البته برای حمل و نقل انواع بار شرایط خاص و متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال برای جابجای مواد غذایی و خوراکی باید از کامیون ها و تریلی های یخچال دار و مخصوص استفاده کرد. و یا برای حمل و نقل بین شهری مواد پتروشیمی نیاز به تریلی های مخصوص است. انتخاب نوع کامیون و یا تریلی برای حمل کالا ها و بسته ها بین شهر ها بسته به نوع باریست که قرار است حمل شود. همچنین با استفاده از اپلیکیشن باربری اینترنتی می توانید به صورت خیلی ساده از سرویس های باربری استفاده کنید.

انواع روش های حمل و نقل برون شهری

فرق حمل و نقل بین شهری و داخل شهری

همانطور که قبل تر درباره آن صبحت شد حمل و نقل بین شهری مربوط می شود به ارسال و یا دریافت کالاها و بسته هایی که مبدا و مقصد آن داخل یک شهر نیست ولی حمل و نقل درون شهری اینگونه نیست و فقط مربوط می شود به ارسال و یا دریافت مرسوله ها و کالاهایی که مبدا و مقصد مشخص شده داخل یک شهر می باشد. البته نوع ارسال و انتخاب وسیله مناسب برای حمل و نقل بین دو مورد متفاوت است. برای حمل و نقل بین شهری به علت مسافت زیاد و زمان پیمایش طولانی تر باید از کامیون ها و تریلی هایی استفاده کرد که راننده کمترین احساس خستگی و رنجی داشته باشد. همچنین محموله ی مورد نظر نیز در کمال امنیت و سلامت به مقصد برسد و هیچگونه خسارتی به آن وارد نشود. خیلی مواقع مسافت های بین شهری به چند کیلومتر بسنده نمی شود و ممکن است این مسافت های بین دو یا چند کشور تبدیل شود. برای همین موارد انتخاب کامیون بسته به نوع بار از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.

ولی برای حمل و نقل درون شهری اینگونه نیست. به دلیل مسافت کمتر و صرف زمان کمتر به صرفه نیست که از کامیون های بزرگ که مجهز شدند تا برای سفر های طولانی مدت استفاده می شوند، بهره گرفت و از آنها استفاده کرد. بنابراین بحث کامیونت ها و ون های مخصوص حمل کالا به میدان می آیند که در هزینه های حمل و نقل صرف جویی می کنند. البته همیشه استفاده از این کامیونت ها و ون ها اصولی نیست و گاهی باید از کامیون های مخصوص استفاده شود. به عنوان مثال حمل مواد پتروشیمی به یک ون مخصوص حمل مرسوله پستی امکان پذیر نیست و ممکن است حادثه آفرین باشد.

بهترین شیوه بسته بندی اثاثیه منزل

انواع حمل و نقل بین شهری

حمل و نقل بین شهری به دو دسته باربری سبک و باربری سنگین تقسیم بندی می شود. به این صورت که باربری سبک با وانت ها، ون ها و حتی کامیونت ها صورت می گیرد. ولی باربری سنگین همانطور که گفته شد با کامیون و تریلی های مخصوص صورت می گیرد. ولی تقسیم بندی حمل و نقل بین شهری به همین دو مورد بسنده نمی شود.

به عبارت دیگر حمل و نقل بین شهری به سه دسته کلی تر و جامع تر حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی تقسیم می شود. که هر کدام از این موارد تعاریف و معنی خاصی دارند.

بهترین روش های انبارداری

حمل و نقل برون شهری

حمل و نقل برون شهری

حمل و نقل هوایی :

می توان گفت یکی از گران ترین ولی در عوض سریع ترین نوع باربری در بین تمامی انواع حمل و نقل بین شهری، حمل و نقل هوایی است که در کمترین زمان ممکن می توانید تمامی مرسولات خود را به هر جایی که مد نظر دارید ارسال کنید. شما با حمل و نقل بین شهری هوایی می تواند کالاهای سبک خود را حتی اگر فاسد شدنی باشند بدون نگرانی تحویل و یا دریافت کنید. البته در نظر داشته باشید که حمل و نقل هوایی به سه روش چارتری، سیستمی و بازرگانی صورت می گیرد که می توانید برای حمل بار های حساس و باارزش خود از آنها استفاده کنید.

حمل و نقل زمینی :

حمل و نقل زمینی یکی از رایج ترین و قدیمی ترین از جابجایی کالا ها بین شهر ها بوده و هست. حمل و نقل بین شهری زمینی خود انواع گوناگونی دارد. مانند باربری با تریلی و کامیون و وانت و ون و باربری ریلی. موارد اول بالاتر به آنها اشاره شد ولی باربری ریلی موردی است توضیحاتی درباره آن در این مقاله داده نشده است. این نوع حمل و نقل بین شهری یکی از به صرفه ترین و سریع ترین باربری زمینی است که می توانید از آن استفاده کنید. به دلیل سرعت بالا و امنیت بیشتر نسبت به موارد دیگر بسیاری از شرکت های حمل و نقلی تمایل بیشتری دارند که با قطار و از این طریق کالا ها و بسته های خود را به مقصد مورد نظر ارسال کنند.

حمل و نقل دریایی :

البته استفاده از حمل و نقل هوایی و حتی زمینی در بسیاری از موارد راه چاره نیست و نمی توانند نیاز ها را برطرف کنند. بنابراین حمل و نقل دریایی به میدان آمده است تا تمامی سد ها که دربرابر حوزه حمل و نقل بین شهری و حتی بین کشوری هستند را بردارد. شما با حمل و نقل دریایی می توانید از یک قاره کالا های خودتان را ارسال و در قاره ای دیگر آن ها را تحویل دهید. در این نوع باربری شما می توانید کالا هایی با حجم بالا را ارسال و دریافت کنید. البته حمل و نقل دریایی در صورتی به صرفه است که برای تحویل و دریافت بار عجله ای نداشته باشید. این نوع حمل و نقل بین شهری در مواردی که قصد ترانزیت کالا های فاسد شدنی را داشته باشید اصلا توصیه نمی شود.

مزایای حمل و نقل بین شهری

تا اینجا با مفهوم حمل و نقل و باربری بین شهری آشنا شدیم و متوجه شدیم به چند صورت امکان پذیر است که کالا و بسته ی مورد نظر خودملن را از شهری به شهر دیگر ارسال کنیم. حال در این قسمت قصد داریم از مزایای حمل و نقل بین شهری صحبت کنیم و بگوییم که چه تحولاتی در حوزه حمل و نقل به وجود آورده است.

یکی از عظیم ترین و اساسی ترین تحولاتی که این حوزه در صنعت حمل و نقل بین شهری به وجود آورده است بحث ارسال حجم بالایی از کالا ها به مقصد های مختلف است. در بسیاری از موارد امکان ارسال بسته ها در ابعاد و حجم های زیاد به صورت عادی امکان پذیر نیست ولی با توضیحاتی که داده شد متوجه شدیم می توان در موارد متعددی این اتفاق شکل بگیرد و از طریق هوایی یا آبی و یا حتی زمینی در ابعاد بسیار زیاد این تحویل مرسوله ها شکل بگیرد.

به این ترتیب می توان در هزینه های وارده و انرژی صرفه جویی کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا با معرفی کامل حمل و نقل بین شهری و باربری درون شهری تاثیرات این سیستم را بر حوزه حمل و نقل بررسی کنیم. علاوه بر این، به مزایای افزایش بهره وری و کاهش هزینه های مربوط به باربری بین شهری بپردازیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *