قوانین سفرهای جاده ای برای رانندگان اتوبوس و میدل باس

حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری


قوانین سفرهای جاده ای برای رانندگان اتوبوس و میدل باس

هر نوع وسیله نقلیه ای در سفر های جاده ای قوانین و قواعد خاص خود را دارد . طبیعتا قوانین سفرهای جاده ای برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی و سنگین همچون رانندگان اتوبوس و میدل باس و قوانین جاده ای برای خودرو های سواری متفاوت است .

انواع حمل و نقل شهری

مهم ترین قوانین سفر با اتوبوس

برای رانندگان اتوبوس در سفرهای جاده ای قوانین مختلفی توسط پلیس راهور وضع شده . این قوانین به جهت حفظ امنیت مسافران و راننده و داشتن امنیت سفر اتوبوس ها وضع شده اند . پیروی از این قانون ها نه تنها به نفع رانندگان و مسافرین است بلکه در صورت تخطی از قوانین ، جریمه به همراه خواهد داشت .

انواع روش های حمل و نقل برون شهری

نکات مفید برای رانندگان در سفرهای جاده ای

استفاده از جعبه کمک‌های اولیه:

در بررسی قوانین جاده ای اتوبوس در صورت برآمدگی‌ها و خراش‌های جزئی، یک جعبه کمک‌های اولیه که شامل گچ، باند و کرم کورتیزون برای نیش حشرات است، بهتر است همواره با خود به همراه داشته باشید تا هم امنیت مسافران و خود را فراهم کنید.

بهترین شیوه بسته بندی اثاثیه منزل

حصول اطمینان از کارکرد درست اتوبوس:

برای بررسی سیستم های داخلی خودرو، می‌توانید از تلفن خود استفاده کنید، اما اگر لازم است به زیر خودرو یا داخل کاپوت نگاه کنید، نگه‌داشتن مشعل آسان‌تر است. مطمئن شوید که باتری‌ها کار می‌کنند و در صورت امکان، مقداری یدکی بردارید. رعایت این موارد در حین سفر در افزایش امنیت شما بسیار موثر خواهد بود. برای اینکه سفر جاده ای خود را راحت تر و آرام تر سپری کنید، طبق موارد ذکر شده در قوانین برای رانندگان اتوبوس از این موارد استفاده کنید:

همراه داشتن عینک آفتابی:

نور خورشید در حین رانندگی می تواند خیره کننده باشد و باعث سردرد شود. با عینک آفتابی رنگی رانندگی کنید که از چشمان شما در برابر تابش خیره کننده محافظت می کند.

بهترین روش های انبارداری

ثبت ساعت

رانندگان شرکتهای مسافر بری ، ملزم به ثبت ساعت در تمامی پاسگاه های پلیس راه در طول مسیر خود میباشند . این اطلاعات در دفترچه ای به نام درفترچه پلیس راه ثبت میگردد. که به وسیله این ثبت ساعات ، پلیس راه بر سرعت و مدت رانندگی آن اتوبوس نظارت دارد . از مزیتهای ثبت ساعات در دفترچه پلیس راه ، تامین امنیت بیشتر سفر برای مسافران میباشد و همچنین مزیت دیگری که به همراه دارد ، از آنجا که کاپیتان اتوبوس حتما در هر مقر پاسگاه پلیس راه باید از اتوبوس پیاده شود در صورت خواب آلودگی به راننده برای حفظ هوشیاری کمک میکند.

جالب است بدانید در سالهای اخیر استفاده از دفترچه پلیس راه به صورتی بود که تنها در مبدا و مقصد باید این اطلاعات ثبت میشد و این امور به صورت سامانه هوشمند توسط سامانه سپهتن پیگیری میشد. اما مجددا در سال گذشته (۱۳۹۹) قانون جدیدی مبنی بر ثبت ساعت در همه پاسگاه های پلیس راه در کنار استفاده از سامانه سپهتن وضع شد.

ساعات مجاز رانندگی رانندگان اتوبوس

به دستور پلیس راه حداکثر ساعات مجاز رانندگی در شبانه روز برای هر کاپیتان اتوبوس ۹ ساعت میباشد . در صورتی که سفری بیش از این مقدار ساعات به طول بیانجامد، باید از رانندگان کمکی با توجه به مقدار ساعات باقی مانده سفر استفاده نماید . برای مثال در سفری مثل سفر به بندرعباس با اتوبوس که مسافت و مدت زمان زیادی را نیاز دارد باید از ۲ راننده کمکی به غیر از راننده اصلی کمک گرفت.

سامانه سپهتن

سامانه هوشمند سپهتن ، در واقع سیستمی هوشمند جهت نظارت بر رانندگان اتوبوس جهت کاهش تصادفات در اثر خواب آلودگی یا نقض قوانین همچون خوردن و آشامیدن و صحبت کردن با موبایل در حین رانندگی و جلوگیری از سیگار کشیدن رانندگان در هنگام رانندگی میباشد . این سیستم توسط دوربینی مدیریت میگردد که در روبروی راننده نصب شده و رانندگان و مسیر و سرعت حرکت آنها را به طور منظم زیر نظر دارد. استفاده از سامانه هوشمند توانسته است به طور چشمگیری از تصادفات جاده ای که حاصل خطای انسانی میباشند جلوگیری نماید که نهایتا باعث حفظ امنیت مسافران ، افزایش کیفیت خدمات دهی شرکتهای مسافربری و آرامش مسافران میگردد.

حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری

سرعت مجاز اتوبوس

هر وسیله نقلیه ای در جاده ها ، باید طبق قوانین همان جاده طبق سرعت مشخصی حرکت نماید . به طور معمول حداکثر اتوبوس ها در اتوبان ها ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ، در جاده های برون شهری در طی روز ۹۵ و در شب ۸۵ کیلومتر بر ساعت و در جاده های متفرقه مطابق تابلوهای راهنما میباشد .

 

اطمینان از مسیریابی صحیح

شما میتوانید با استفاده از سیستم های مسیریابی ، مسیر خود را مشخص نمایید . البته باید تجه داشته باشید اکثر این سیستم ها مختص رانندگی با خودروی سواری میباشند و ممکن است برخی از مسیرهای پیشنهادی این مسیریاب ها برای اتوبوس و میدل باس مناسب نباشند.

در چه جاده هایی تردد اتوبوس ها ممنوع است

در جاده هایی تردد اتوبوس ممنوع هستند که خطر سقوط بسیار زیاد باشد و یا جاده آن قدر ناهموار و رفت و آمد در آن سخت باشد که موجب شود جان مسافران را به خطر اندازد، لذا در این گونه موارد رفت و آمد توصیه نمی شود.

نظارت و کنترل بهینه ناوگان حمل و نقل جاده ای

کنترل و نظارت کافی در این حوزه می تواند به رانندگان در حین رانندگی کمک شایانی کند. راهنمایی افراد خبره و آموزش های لازم در این حوزه آگاهی رانندگان را بالا می برد و موجب بهبود رانندگی آنان در حین سفر می شود.

پلیس راهداری

در بررسی قوانین جاده ای اتوبوس بسیار مهم است که قبل از اینکه به جاده بیایید، زمانی را صرف کنید تا ماشین خود را یک بار بررسی کنید. در نظر گرفتن آب و هوای فصلی بسیار مهم است. مسافت های طولانی و وزن اضافی چمدان ها و مسافران می تواند فشار بیشتری را به ماشین شما وارد کند. در حین سفر می توانید از پلیس راهداری هم کمک بخواهید.

نتیجه گیری

در مجموع رعایت اصول و قوانین جاده ای موجب امنیت سفر بیشتر و سفری راحتتر برای راننده و مسافران میگردد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *