قطار شهری / مترو چیست ؟

حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری


قطار شهری / مترو چیست ؟

مترو سیستم قطارهای مسافری داخل شهری است. مترو می تواند در زیر زمین یا روی زمین باشد. اولین متروی جهان در لندن شروع به کار کرد. امروزه ۱۶۰ کشور جهان دارای سیستم مترو هستند.اولین مترو ایران که یک خط اهن رو زمینی بین شهرری و میدان باغ شاه بود، حدود ۱۱۰ سال پیش احداث شد. اکنون تعداد زیادی خط مترو در تهران و شهرهای بزرگ ایران راه اندازی و یا در حال احداث می باشد. استفاده از مترو مزایای زیادی از جمله کاهش ترافیک شهری، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات شهری دارد.

انواع روش های حمل و نقل برون شهری

راننده مترو کیست ؟

راننده مترو یا همان راهبر قطار شهری، قطار مترو را روی ریل ها حرکت داده و مسافران را مطابق جداول زمانی مشخص بین ایستگاه ها جابجا می کند. راننده مترو باید با قوانین ریلی آشنا بوده و مدیریت زمان داشته باشد. همچنین باید روابط عمومی خوبی داشته و به مسافران احترام بگذارد. او باید قدرت شنوایی و بینایی خوبی داشته و از تمرکز و دقت بالایی برخوردار باشد.

انواع حمل و نقل شهری

۲ حس قوی برای راننده مترو

راهبرها باید دو حس قوی داشته باشند، یعنی تیزبینی و تیزگوشی. تیزبینی به منظور مشاهده تمام نشانه‌های روی پنل و کنترل دقیق آنها و دیدن ورود و خروج مسافران و جلوگیری از صدمه رسیدن به آنها و شنوایی هم برای صدای مسافران و سایر صداهای برآمده از قطار است. یعنی باید به صحبت و خواسته های مسافران که از طریق میکروفون تعبیه شده در واگن ها با رانندگان صحبت می کنند و همچنین احیانا صدای جیغ احتمالی مسافران در اثر حادثه یا اینکه صداهای سیستم های هیدرولیکی قطار برای کنترل صحت عملکرد آنها باشد.

بهترین شیوه بسته بندی اثاثیه منزل

حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری

ساعت کار راننده مترو

راهبرهای قطار شیفت‌های متفاوتی دارند و براساس نوع روحیات‌شان و نیاز سیستم انتخاب می‌‎شوند. به عنوان مثال بر اساس نیاز سیستم برخی زمان ثابت دارند که این تعداد محدودند و بقیه راهبر‌ها هم به صورت شیفتی کار می‌‎کنند که شیفت‌ها به دو دسته ۹ و ۱۲ ساعت تقسیم می‌‎شوند.

بهترین روش های انبارداری

وظایف اصلی راننده مترو

بررسی تجهیزات و بخش های قطار مترو در شروع شیفت کاری
رانندگی و کنترل سرعت قطار مترو
سوار و پیاده کردن مسافران در ایستگاه ها
توجه و دنبال کردن علامت ها و نشانه ها
ارتباط داشتن مستمر با اتاق کنترل
صحبت کردن و اطلاع رسانی به مسافران در صورت لزوم
نوشتن گزارش در خصوص اتفاقاتی که در طول شیفت کاری رخ داده است.
راننده مترو ، شغلی مناسب برای شماست، اگر ….
اگر شما هم از آن دسته از پسرانی هستید که به رانندگی و قطار و مترو و … علاقه زیاد داشته و تمرکز و هوشیاری زیادی دارید و همچنین تحمل سختی شرایط نامساعد کار طولانی در زیر زمین و فشارهای کاری راننده مترو را دارید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *