حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری


تاکسی چییست؟

ما در این مطلب از اطمینان بار در مورد تاکسی و انواع آن حرف می زنیم. این مطلب را با یک سوال کوتاه شروع می کنیم. تاکسی چیست؟ جواب این سوال راحت هست و همه ما از دوران کودکی می دانیم که تاکسی چیست و چه کاری انجام می دهد. تاکسی همان ماشین های مخصوصی هستند، که شهروندان را با هزینه مشخص از مبدا به مقصد می برند. این ساده ترین و کامل ترین تعریف از تاکسی هست، اما خب تعریف تاکسی چیزی فراتر از این جمله می باشد. تاکسی ها با رنگ های مختلف، نام های مختلف و ماشین های مختلف در سطح شهر و خیابان های ایران در حال تردد و مسافربری هستند.

انواع حمل و نقل شهری

انواع تاکسی

در ادامه سوال تاکسی چیست؟ به انواع تاکسی می پردازیم. همان طور که می دانید تاکسی ها دارای نوع های زیادی هستند، که کاربرد و هدف مشترکی دارند، ولی برخی از شرایط شان با هم فرق می کند.

انواع روش های حمل و نقل برون شهری

تاکسی های بی سیم

این نوع تاکسی ها ابتدا در تهران و سپس در کلان شهر های مثل مشهد، اصفهان، قزوین و غیره فعالیت می کرده اند. تاکسی های بی سیم نیز، مانند سایر تاکسی ها کرایه ای محسوب می شوند و مانند تاکسی های خصوصی نیاز به هماهنگی دارند. برای هماهنگی باید با شماره خاصی که در بیشتر شهر ها ۱۳۲ هست، تماس گرفته و پس از اعلام موقعیت، تاکسی در اختیار فرد قرار می گیرد.

تاکسی های ویژه: این نوع از تاکسی های فقط برای یک مسیر خاص تهیه شده اند، تاکسی های ترمینال ها، فرودگاه ها و غیره تاکسی های ویژه هستند.

بهترین شیوه بسته بندی اثاثیه منزل

تاکسی عمومی

تاکسی ها معمولا در همه شهر های ایران، با رنگ زرد شناسایی می شوند. آن ها معمولا دارای مسیر مشخص هستند، و فقط در همان مسیر مجاز به مسافرکشی می باشند. تاکسی ها گاهی باید فقط در روز های مشخصی از هفته، فعالیت داشته باشند. هرچند که تاکسی ها در ایران، یک نوع وسیله نقلیه کرایه ای محسوب می شوند، اما خب، حداکثر ۴ نفر باهم، نیز می توانند به صورت هم زمان از تاکسی استفاده کنند.

بهترین روش های انبارداری

تاکسی های خصوصی

تاکسی های خصوصی، یا همان آژانس یا تاکسی تلفنی خودمان، مربوط به یک منطقه یا محله خاص هست. این نوع از تاکسی ها معمولا، دارای یک دفتر هستند، که همه راننده ها زیر نظر مدیریت دفتر، استخدام و فعالیت می کنند. تاکسی های خصوصی نیز، مانند سایر تاکسی ها به صورت کرایه ای و با در خواست تلفنی، از مدیریت آژانس در اختیار مشتریان قرار می گیرند. این نوع از تاکسی ها معمولا، در تمام شهر های ایران فعالیت می کنند و یکی از قابل اعتماد ترین انواع تاکسی به حساب می آیند. برخی از آژانس ها شماره عضویت در اختیار، مشتریان ثابت خود قرار می دهند.

حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری

تاکسی های اینترنتی

پیشرفت تکنولوژی باعث تغییراتی در همه چیز، از جمله تاکسی رانی شده است. این پیشرفت در هدف اصلی تاکسی یا در پاسخ، تاکسی چیست؟ تغییری ایجاد نکرده است، ولی نحوه هماهنگی و نحوه پرداخت کرایه شامل تغییرات زیادی بوده است. رانندگان این نوع تاکسی ها زیر نظر مرکز اصلی استخدام و فعالت می کنند. مرکز اصلی تاکسی های اینترنتی، یک برنامه موبایلی مشخص را در اختیار راننده و شهروندان می گذارند، که از طریق آن برنامه موبایلی، راننده و مسافر با کرایه مشخص شده، زیر نظر مرکز اصلی باهم هاهنگ می شوند.

چرا تاکسی ها زرد هستند؟

پس از پاسخ به سوال، تاکسی چیست؟ و گفتن انواع تاکسی ها، به چرایی رنگ زرد تاکسی های می پردازیم. تحقیقات دانشگاه شیکاگو نشان می دهد، که رنگ زرد، آسان ترین رنگ برای دیدن و تشیخص دادن هست. دلیل اصلی انتخاب این رنگ در سطح جهان برای تاکسی ها نیز همین می باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب به تعریف تاکسی، انواع آن و چرایی رنگ زرد تاکسی ها پرداختیم. بهتر است بدانید کرایه تاکسی ها مختلف باهم فرق می کنند، زیرا نحوه محاسبه کرایه آن ها نیز، باهم فرق می کنند.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *